mijn interview met de bno

Begin 2024 ben ik geïnterviewd door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. De BNO zet zich in voor de belangen voor Nederlandse ontwerpers en architecten. Als lid mocht ik meedoen aan Train your Trade; een reeks masterclasses over het opzetten van je eigen ontwerp onderneming. BNO: Een interview met Chris Distel, de oprichter van de ontwerpbureau Studio chris®. Over zijn ontwerppraktijk, zijn ervaringen met BNO Start, en de uitdagingen die komen kijken bij het ontwerpen op afstand.

Vertel eens iets over jezelf. Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Chris, 33 jaar, een outdoor avontuurfanaat en een freelance industrieel ontwerper bij mijn eigen label Studio Chris®. Ik ben inmiddels meer dan 10 jaar geleden afgestudeerd aan de HvA Product Design, de perfecte studie voor mij als creatieve uitvinder! Geef me een ontwerpprobleem en ik los het op. Gelukkig gaat dit instinctief, daarom past dit creatieve vak ook zo goed bij mij.

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor interieuritems en mooie, functionele gebruiksvoorwerpen. Mijn ontwerpen zijn eenvoudig en speels, en ik geef er vaak een extra multifunctionele of modulaire twist aan. Met Studio Chris® ontwerp ik toepasbare productoplossingen voor duurzaamheidsproblemen. Denk aan een strandasbak, een waterbesparende emmer of een modulaire afvalbak die beter recyclet. Daarnaast maak ik ook grafische uitwerkingen van datasheets. Mijn 3D-modelleringsvaardigheden gebruik ik voor maattekeningen, visualisatie en 3D-printen.”

Hoe gaat het met je ontwerppraktijk?

“Het gaat goed! Momenteel ben ik bezig met fulltime werken als ontwerper. De afgelopen jaren heb ik af en toe ontwerpklussen gedaan binnen mijn bestaande netwerk. Sinds kort neem ik meer projecten aan en ontwerp ik fulltime. De uitdaging voor mij ligt in het ontwerpen op afstand, omdat dit normaal gesproken in een fysieke studio gebeurt. Ik wil mijn werk op afstand kunnen uitvoeren, zodat ik in de bergen kan wonen. Gelukkig bieden digitale tools voor mij als productontwerper veel mogelijkheden. Daar vertrouw ik dan ook volledig op.”
Ik heb ingezien dat je je eigen merk bent en dat je mag benadrukken wat jou juist uniek maakt.

Waarom heb je meegedaan aan BNO Start? Welke inzichten heb je gekregen?

“Ik heb de BNO Start crash course All Eyes on You gevolgd omdat de onderwerpen van de masterclasses mij heel interessant en leerzaam leken: netwerken, merkpositionering en waardevolle contentstrategie. Ik wilde grondig onderzoeken wat dit voor mij als ontwerper zou betekenen. Het is een goede stimulans om er nu echt mee aan de slag te gaan. Bovendien is het waardevol om dit met een groep soortgelijke starters te doen.
Ik ben gaan inzien dat netwerken meer omvat dan alleen je visitekaartje uitdelen op een evenement. Netwerken hoeft niet beperkt te blijven tot potentiële klanten; je kunt het eventueel doen met elke willekeurige persoon die wellicht ooit met jouw potentiële klant in contact komt. Door de masterclasses bekijk ik het heel anders. Dit geldt ook voor mijn eigen merkpositionering. Ik heb ingezien dat je je eigen merk bent en dat je mag benadrukken wat jou juist uniek maakt.”

Ga je nog meer BNO-trainingen volgen?

“Ik ga dit voorjaar nog de BNO Start crash course The Basics to Success volgen, omdat ik het zo waardevol vond om met een diverse groep creatievelingen te sparren over kansen, ondernemen en de toekomst. Ook wil ik graag een traject met een BNO-coach aangaan om te ontdekken hoe andere ervaren professionals te werk gaan, met als doel mezelf sneller te professionaliseren en te ontwikkelen.”